حمل کالای دریایی ایران در سال جاری چقدر درآمد داشت؟ – نیوز



بازتاب خبر news.ir

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی به هیئت رئیسه مجمع و سهامداران به تشریح عملکرد مالی این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ پرداخت.

نائب رئیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به اینکه در مجموعه هلدینگ کشتیرانی؛ بخش های مختلفی از جمله: سرمایه‌گذاری، صرافی، خدمات بندری و خدمات فورواردری فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: پرسنل تلاشگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت قرارداد مدت معین و رسمی فعال هستند که در دو بخش خشکی و دریا فعالیت می‌کنند.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت کشتیرانی طی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ موفق به حمل و نقل ۲۳ میلیون تن کالا شده است، خاطر نشان کرد: این رقم علیرغم تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا به دست آمده است. 

وی در این باره افزود: در این میان شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت های زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱٫۷ میلیون تن کالا، شرکت حمل فله ۶۰ میلیارد تن مایل و شرکت حمل کانتینری ۶۲۶ هزار TEU کانتینر را طی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ جابجا کرده اند، همچنین شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی توانست در این مدت ۹۷۷ هزار تن کالای فله و ۲۱۸۳TEU کانتینر را جابجا کند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درآمد حاصل از این فعالیت ها را ۷۷۸ میلیون دلار اعلام کرد.

وی سهم کل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمل و نقل کالا به تمام بنادر بزرگ کشور را ۲۰ درصد ارزیابی و تصریح کرد: در این میان سهم کشتیرانی در بنادر جنوبی ۱۹ درصد و در بنادر شمالی ۲۷ درصد سهم بازار بوده است.

اجرای کامل قانون سوخت کم‌سولفور در ناوگان ملی

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مهم تهیه سوخت شناورها پرداخت و با بیان اینکه طی سال مالی مورد اشاره ۳۰۳ هزار تن سوخت کم سولفور خریداری شده است، افزود: ارزش این سوخت ۱۴۵ میلیون دلار است.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره ادامه داد: با توجه به اجرای قانون سوخت کم سولفور از آغاز سال ۲۰۲۰ از سوی  IMOکشتیرانی ج.ا.ا از ماه‌ها قبل آمادگی‌های لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌های “ناوگان ملی” را اجرایی کرد.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: موفق شدیم با رایزنی های صورت گرفته نیمی از ۳۰ هزار تن سوخت ماهیانه مورد نیاز را از داخل تامین کنیم اما همچنان مجبور هستیم، نیمی دیگر را از خارج تهیه کنیم با این حال طی مذاکرات و مشارکتی که با برخی از شرکت های دانش بنیان داخلی در حال انجام است امیدواریم تمام سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل کشور تامین کنیم.

اقدام برای بهبود روند فعالیت‌ها در کشتیرانی

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت بهبود روند فعالیت ها، به تشکیل کمیته های حسابرسی، ساماندهی شرکت ها، وصول مطالبات و کمیته انتصابات اشاره کرد و گفت: با مجموعه این اقدامات و با توجه به هزینه های پیدا و پنهانی که تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا ایجاد کرده است، درآمدهای عملیاتی در تلفیق صورت گرفته برابر با ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی اضافه کرد: از مبلغ یاد شده ۲ هزار و دویست میلیارد تومان سود ناخالص ثبت شده و در مجموع ۳۶۶ میلیارد تومان سود خالص کسب شده است.

وی با یادآوری برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت در تاریخ ۷ خرداد سال جاری به مصوبه افزایش ۳۳ درصدی سرمایه در آن مجمع اشاره و خاطر نشان کرد: سرمایه ثبتی شرکت ۱۶۳۹ میلیارد تومان است که متعاقب آن مصوبه، پس از برگزاری مجمع عادی سرمایه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ۲۱۵۶ میلیارد تومان افزایش می یابد.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تحریم های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است، افزود: علیرغم تمام این محدودیت ها، با رشادت کارکنان دریایی و خشکی کشتیرانی ج.ا.ا همچنین اجرای برنامه های چابک سازی روندها، این مشکلات نیز  از  میان برداشته خواهند شد. 

توسعه همکاری کشتیرانی با صنایع دریایی داخلی

وی یکی از ایده آل های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را راه اندازی حوزه CRM در جهت مشتری مداری و افزایش رضایت آنها اعلام و تصریح کرد: برخی احتیاط های ناشی از تحریم های ظالمانه سبب شده تا راه اندازی این حوزه با پیچیدگی هایی مواجه باشد اما در تلاش هستیم که آن را اجرایی کنیم.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات راهبردی صورت گرفته در این شرکت را توسعه تعمیر سفری و ادواری شناورها در یاردهای داخل کشور اعلام کرد و گفت: با این اقدام بهینه سازی بهره وری ناوگان از طریق برنامه ریزی انجام تعمیرات ادواری در داخل کشور صورت می گیرد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فروش دارایی های کم بازده در این شرکت، اظهار کرد: فروش کانتینرهای فرسوده از دیگر برنامه های در حال اجرا در کشتیرانی است در همین راستا برخی از تولیدکنندگان داخلی در جهت تامین کانتینرهای نو مورد نیاز ناوگان اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم به زودی محقق شود.

وی افزایش همکاری ها  با تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: به روزرسانی تدریجی ناوگان با توجه به سن ۱۶ و نیم ساله آن با اولویت تامین و ساخت شناروها از صنایع داخلی از جمله اولویت های مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره اضافه کرد: در این راستا توافقنامه ای را با یک شرکت کشتی سازی به امضاء رسانده ایم که پس از نهایی شدن مکانیزم تامین مالی قرارداد،  دو فروند شناور ۳۷ هزار تنی فله بر را برای کشتیرانی ج.ا.ا ایران خواهد ساخت.

پس از سخنان نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ارائه گزارش های مالی و گزارش سازمان حسابرسی و همچنین پرسش و پاسخ با برخی سهامداران حقیقی حاضر در جلسه، با اعلام رئیس مجمع عمومی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صورت های مالی این شرکت به تصویب سهامداران رسید،  روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

در پایان نیز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد بورسی “حکشتی”۱۰ درصد سود به ارزش ۳۶ ریال برای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کرد.

 

لینک منبع: حمل کالای دریایی ایران در سال جاری چقدر درآمد داشت؟ – نیوز

https://www.news.ir/191013/%D8%AD%D9%85%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1/

خبر اقتصادی